Warna Budgie

 Budgie Liar


Budgie di dalam gambar di atas adalah warna asal budgie. Budgie liar mempunyai warna asas kuning dgn bulu biru menjadikannya kelihatan hijau (kuning + biru = hijau). Perhatikan juga corak belang hitam pada budgie tersebut adalah corak asal pada budgie liar.

Semua warna budgie selain daripada hijau normal adalah dihasilkan dlm kurungan.

Warna Asas


Budgie cuma ade dua ketogori warna asas iaitu putih dan kuning. Budgie asas kuning biasa mempuyai bulu biru pada badannya menghasilkan warna hijau. Budgie asas putih juga mempunyai bulu biru tapi cuma menghasilkan warna biru sahaja.




Fakto Penggelap

Faktor penggelap menyebabkan warna budgie menjadi lebih gelap. hehehe.. Bagi budgie hijau yg tiada faktor penggelap dipanggil Normal Green, 1 faktor penggelap dipanggil Dark Green dan 2 faktor penggelap dipanggil Olive.


Budgie biru yg tiada faktor penggelap dipanggil Sky Blue, 1 faktor penggelap dipanggil Cobalt dan 2 faktor penggelap dipanggil Mauve





Faktor Kelabu

Sama seperti faktor penggelap, faktor kelabu ibarat warna kelabu dispray atas warna asal budgie tersebut.  Budgie hijau akan kelihatan hijau kekelabuan manakala budgie biru kan lebih nampak jelas warna kelabunya. Di bawah adalah gamabr budgie yg mempunyai faktor kelabu.



Faktor Ungu

Satu lagi warna tambahan pada warna asas. Faktor ungu senang dikesan pada budgie biru tetapi sukar pada budgie hijau. Budgie biru yg ade faktor ungu kelihatan lebih terang dgn warna yg lebih menonjol kebiruannya.


Lutino & Albino

Budgie ini cuma ada warna asas sahaja sama ada putih atau kuning. Lutino warna kuning dan Albino warna putih. Mudah untuk dikenalpasti pada matanya yang bewarna merah.




Opaline

Opaline ialah mutasi pada belang budgie. Budgie opaline belangnya terbalik menjadikan belang hitam lebih nipis dan belang putih lagi nampak tebal. Budgie yg normal (tidak opaline) mempuyai belang hitam kunig/puith pada leher dan kepak. Budgie yg opaline mempunyai warna hijau atau biru boleh dilihat pada bahagian leher dan kepak. Opaline nampak berkepala cerah





 Spangle

Spangle mempunyai corak belang yg terbalik..Pada kepak budgie biasa belangnya ialah hitam dgn putih sedikit dihujung tetapi spangle hanya ade belang putih atau kuning dgn hitam sedikit dihujung.


Pied

Pied ialah budgie yg berwarna tompok. Ada dua jenis Pied iaitu Dominant dan Resesive. 

12 comments:

  1. wow.. mang banyak sangat colour budgie nie kan.. wan pown dah naik bengong nak cakap colour budgie nie colour pe

    ReplyDelete
  2. rasa cam nk bela burung ni, tapi xder space. insyaallah akan cari one day..

    ReplyDelete
  3. tq ospe... complete explaination

    ReplyDelete
  4. masih belum siap ni... tunggu lagi dua hari... next tajuk pasal perbezaan English dgn Normal budgie

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada MBAH WITJAKSONO yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama MBAH WITJAKSONO dengan senang hati MBAH WITJAKSONO mau membantu saya..,ALHAMDULILLAH nomor yang dikasih semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungi jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi MBAH WITJAKSONO DI 0852_2223_1459. ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinga KLIK=>>> PENARIKAN DANA GAIB

      Delete
  5. macam mane nk tau klau budgie sakit ek...budgie aku xaktif la..byk diam je...harap dpt tlg secepat mgkin

    ReplyDelete
  6. contact2 kat tepi nie masih aktif atau x??

    ReplyDelete
  7. Berape seekor ye? Kat mana ada jual ?

    ReplyDelete
  8. Saya pairkn jantan warna hijau+kuning betina kuning...anak semua jd putih+biru...

    ReplyDelete
  9. Boleh ker baji b cammpur baji c

    ReplyDelete
  10. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia ^^
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat :)
    Memiliki 8 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino

    - Adu Q
    - Bandar Q
    - Bandar Sakong
    - Bandar Poker
    - Poker
    - Domino 99
    - Capsa Susun
    - BANDAR66 / ADU BALAK ( GAME TERBARU )

    Contact Us
    Website arena-domio.net
    WA : +855964967353
    Kami Siap Melayani anda 24 jam Nonstop

    ReplyDelete