Nestbox - Sarang Budgie


Ramai antara kita yang memelihara budgie. Saya pasti budgie anda diberi makanan yang baik dan mendapat penjagaan yang sempurna. Tahukah anda dengan hanya meletakkan nestbox di dalam sangkar, ia akan merangsang budgie anda untuk membiak.

Budgie berasal dari benua Australia. Benua ini kering dan jarang menerima hujan. Purata hujan 10 tahun sekali menyukarkan burung budgie untuk membiak. Apabila hujan turun, makanan semujadi budgie bertambah. Pada masa inilah budgie akan mula membiak dengan banyak sekali.  Selepas menghasil kan anak purata 5 ekor sepasang, budgie akan mula bertelur semula selepas itu. Budgie akan terus menghasilkan anak tanpa henti selagi makanan mencukupi. Di benua gersang seperti Australia, entah bila pula hujan akan datang sekali lagi. Jadi budgie akan biak selagi keaadan terus baik.

Malaysia tidak pernah kering. Air sentiasa ada. Budgie anda boleh membiak sepanjang tahun. Sekarang masalah anda bukan untuk membiak budgie tapi bagaimana nak mengawal pembiakan budgie. Setelah menghasilkan anak 2 -3 kali berturut-turut adalah dinasihatkan budgie anda direhatkan daripada membiak untuk sementara. Mengeluarkan nestbox dari sangkar adalah cara terbaik.

6 comments:

  1. hello sir, saya peminat burung budgies, adakah encik menjual burung budgie. Berapa harga sepasang budgie(English budgie. my email.halim4022@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Sy berminat nak tau harga budgies harga sepasang brp?

    Email : rahsiak966@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Sy ada bela burung budgie tapi burung selepas bertelur yang burungjantan akan buang semua telur2 keluar, abih pecah2

    ReplyDelete
  4. Sy ada bela burung budgie tapi burung selepas bertelur yang burungjantan akan buang semua telur2 keluar, abih pecah2

    ReplyDelete
  5. saya mencari baji utk dipelihara.
    berapa ye sepasang. lokasi putrajaya/banting/shah alam.
    minta tolong hubungi/wa saya terima kasih.
    0126177044

    ReplyDelete
  6. saya mencari baji utk dipelihara.
    berapa ye sepasang. lokasi putrajaya/banting/shah alam.
    minta tolong hubungi/wa saya terima kasih.
    0126177044

    ReplyDelete