Bagaimana untuk Membiak Budgie

Semua orang boleh buat kerana burung budgie sangat mudah dibiakkan. Berikut saya akan terangkan langkah2 yang perlu untuk anda memelihara budgie dan mendapat banyak anak budgie yang sihat.

Permulaan



Sepasang budgie dengan satu nestbox dalam satu sangkar adalah tidak memadai untuk memulakan pembiakan budgie.

Dari pengalaman saya, elok dimulakan dengan 2 pasang budgie yg matang umur diantara 10 bulan dan 2 tahun. Anda juga perlu 3 sangkar berasingan, dua sangkar utk breeding dan satu sangkar untuk anak budgie nanti bila mereka sudah mula wean.


Anda juga memerlukan nestbox untuk setiap pasang budgie. Saya cadangkan anda sediakan 3 nestbox, biar lebih... nanti senang nak bersihkan kalau ada spare. Nestbox yg dijual di petshop yg bentuk rumah tu x berapa sesuai untuk budgie.. saya cadangkan buat sendiri - ukuran 4 segi ( 9 inci tinggi x 8 inci panjang x 6 inci lebar)



Disebabkan nak buat lekuk pada tapak nestbox macam matsalleh buat tu susah, saya cadangkan guna habuk hamster saja.. letak lebih kurang satu cm tebal pada dasar nestbox. Tujuannya untuk mengelakkan telur berselerak selain menyerap lembapan supaya nestbox kering.

Memilih Burung Budgie



Budgie banyak dijual di Petshop tapi lagi bagus kalau dapat beli terus dari breeder. Di sana anda berpeluang melihat sendiri induk asal burung budgie dan biasanya breeder mempunyai maklumat tambahan yg Petshop takde.

Di ruangan sebalah kanan blog ni ada senarai breeder budgie. Hubungi mereka untuk maklumat lanjut.


Jantan atau Betina



Selain warna albino, lutino dan resrsive pied, jantina budige mudah ditentukan dgn melihat cere (bhg hidung). Cere biru menandakan budgie jantan, cere yg tidak biru ialah betina.


Membiak Budgie

Sangkar, nestbox dan burung dah sedia, jom kita mulakan membiak budgie.

51 comments:

  1. wah....
    skng memg tngh try...
    hrap2 boleh...
    :'D

    ReplyDelete
    Replies
    1. pure white and violet had beautiful crtests an expert wrote about the two species said try to devide keep colors togerther the green budgie was shorter and y need fruit or a vegie once a week and oyster shell plenty of space fatter tare the green budgie the parakeet or English budgie taller andv rthinner they squabble they miss breed them in the states Canada and eurouper

      Delete
  2. Salam..1Malaysia..Sya emang penternak budgie dn Cocktiel secara kcil2an..der dlm 40-50 psg..Ckteil dlm 6 psg..Info yg dibri sgt brguna dn mnarik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abang,nak tanya sikit,, saya ada 7 ekor budgies(4 jantan,3 betina) dalam sangkar yg besar. Saya dah letak 3 kelapa kering.Tapi budgies2 saya x pernah masuk ke dalam kelapa tersebut? Apa maksudnya?

      Delete
    2. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada MBAH WITJAKSONO yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama MBAH WITJAKSONO dengan senang hati MBAH WITJAKSONO mau membantu saya..,ALHAMDULILLAH nomor yang dikasih semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungi jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi MBAH WITJAKSONO DI 0852_2223_1459. ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinga KLIK=>>> PENARIKAN DANA GAIB

      Delete
  3. slm...nk tnye ni..sy pun bru dlm 2 bulan bela budgie..sy ada dlm 4 psng..secara kecil2an je..cuma nk tnye...blh x sy ltk sekali 4 pasang 2?perlu asing sarang ke macam mne? harap boleh membantu...trime kasih

    ReplyDelete
  4. nak cari beli budgie warna merah plzzzzz....agak2 spsg brapa harga?.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dulu pun ingat ada yg warna merah sbb penah tgk, rupanya warna merah tu sbb budgie putih yg minuman dia berubat warna merah, kekadang budgie ni mandi dgn air tu. hahaha

      Delete
  5. oo wat kotak n letak habuk hamster je ek,,,slalu tgk org ltak klapa...sape2 kt ipoh ada jual pls sms 0175588638..nk beli la..arga bpatutan la..

    ReplyDelete
  6. love bird dan budgie tu same ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. LB & Budgie tu berbeza. Budgie asal dari Australia dan di biakkan di England dan benua Europe(English Budgie). LB tu dari benua Africa Tengah- Madagascar,Kenya, Ethiopia/Eritrea, Tanzania(Abyssinia), Angola dan sebagainya. LB lebih aggressif dari budgie. Bagi saya, saya lebih suka tengok character LB.

      Delete
  7. ipoh punye x de ke y jual burung nih....malas nk g kdai burung,,kene greng ngan cna je,,,skang ngah buat sarang,,hohoho sok lusa mintk2 la ade da budgie,,ipoh y ade jual tlg sms 0175588638

    ReplyDelete
  8. nak bagi apa kat budgie2 ni supaya telur diorang kuat...sebab budgie saya buang telur diorang sebab xkuat

    ReplyDelete
  9. saya ni baru nak bela brg budgie, tengah cari baka yang sesuai.... ada kontek no sapa2 area kota bharu?

    ReplyDelete
  10. saya ada budgies, 10 hari bulan feb dia ni bertalur tapi hanya 1 shj pastu 2 weeks dia ngeram, lepas tu tiba tiba dah x mahu ngeram, mcm many ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn selalu tngk kcw atau usik burung bile die ngeram bile dh netas bru tngk 2 pun dua kali sekali untuk tngk anak jika die mati kene bersihkn cpt kalau x akan dtg pnyakit atau semut mkn ank lain

      Delete
  11. Saya juga penternak budgie ... induk ada 20 pasang. Anak budgie ni selalu mendapat permintaan terutama yang 'cere' nya sudah mula menampakkan warna. Maklumat yang di blog tuan meberi input tambahan kepada saya terima kasih.

    ReplyDelete
  12. saye niy baru je nak bela budgie , wean tu ape maksod die ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wean tuu bila anak budgie dh klua dri srang n blajar terbang ..

      Delete
  13. saya ada indian ring neck, macam mana nk bagi dia bercakap tlg email kat zega_89@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ada bela3 pasang burung baji.sepasang dah bertelur dan dah menetas...tp saya hairan kenape ibu baji bunuh anak sendiri

      Delete
    2. Saya ada bela3 pasang burung baji.sepasang dah bertelur dan dah menetas...tp saya hairan kenape ibu baji bunuh anak sendiri

      Delete
  14. Salam.. ambe nk cari breeder bdgie ni area dungun, ganu...

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Sila mesej facebook saya "Mohd Aizat Mohamad "sy pnya fb

    ReplyDelete
  17. Alhamdulilah,,baji saja dh bertelur ,,harap2 kesemua telur dia menetas......

    ReplyDelete
  18. Hi, budgie sy dah bertelur dan telur pertama dah menetas tetapi telur belum habis menetas dan nampaknya anak budgie dan mati. Macam mana cara pengendalian yang betul?

    ReplyDelete
  19. Hi, budgie sy dah bertelur dan telur pertama dah menetas tetapi telur belum habis menetas dan nampaknya anak budgie dan mati. Macam mana cara pengendalian yang betul?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berikan makanan lebih pada parent budgie,asingkan ank megikut saiz dan age ank pindahkan anak pada parent lain jika ad yg sudah menetas bg parent mkn lebh,.jika mahir handfeeding pun bleh dilakukan pada ank

      Delete
  20. alhamdulilah saya ade 4 psg budgie, skg ni 2 psg bertelur n sepasang dh dpt 5 ekor anak...

    ReplyDelete
  21. Ibu budgie bunuh anak sndri,cmne tu nk bt??????????

    ReplyDelete
  22. Kadang telur belum menetas pun dia bunuh jgk,bkn telur dia je dia pecahkan,telur jiran dia pun..dia tolak sebijik2 kasi jatuh dr sarang..sbb jeles atau marah sarang dia ditukar tempat..jd kalau nk cuci hati2 jgn silap letak balik..

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum...nak tanye,klau nak cepat membiak kene letak dalam sangkar besar ke

    ReplyDelete
  24. Biasanya berapa lama telur BG akan menetas?

    ReplyDelete
  25. Salam Tuan. Ada jual cokatiel matang? Nak 2 pasang

    ReplyDelete
  26. Salam...diman sy nk dpt budgie dr breeder...klu tuan ada jual..bole x whtsap di non0177363821

    ReplyDelete
  27. boleh tk kalau sangkar burung budgie buat sendiri

    ReplyDelete
  28. saya sedang try nak buat burung budgies saya membiak

    ReplyDelete
  29. saya sedang try nak buat burung budgies saya membiak

    ReplyDelete
  30. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  31. Boleh ker jantan jaga anak nya sbb betina mati

    ReplyDelete
  32. Kalau ibu nya mati boleh tak jantan bg makan untuk anak nya umo dalam 1bln lebih dah tubuh bulu sikit

    ReplyDelete
  33. Saya pn ada mslh yg sama....ibu mati mcm mn nak.bg anak mkn ya tuan..kalau blh tlg email sy...kesian anak2 xmkn...mcm mn nak membiak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya ibu dan bapak mrk bergilir2 vg makan, namun kalau ibunya mati, bapaknya akan memberi makan. Tp kena monitor kerana ank2 asyik kelaparan dan bapaknya akan cepat penat. Tumbesaran anak akan lambat sedikit krn timing memberi mkn tu. Sampai suatu tempoh walaupun ank2 dah kluo sarang, bapak akan selang2 bg mkn dan ajar ank mrk mkn. Apa2 boleh google utk maklumat.

      Delete
  34. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia ^^
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat :)
    Memiliki 8 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino

    - Adu Q
    - Bandar Q
    - Bandar Sakong
    - Bandar Poker
    - Poker
    - Domino 99
    - Capsa Susun
    - BANDAR66 / ADU BALAK ( GAME TERBARU )

    Contact Us
    Website arena-domio.net
    WA : +855964967353
    Kami Siap Melayani anda 24 jam Nonstop

    ReplyDelete